Employer Branding

Wat is het verschil tussen Employer branding, recruitment marketing en arbeidsmarkt communicatie?

Employer branding, recruitmentmarketing en arbeidsmarktcommunicatie zijn allemaal termen die worden gebruikt om de relatie tussen een bedrijf en potentiële werknemers te beschrijven. Het zijn vaak termen die door elkaar gebruikt worden, maar hebben elk hun eigen focus en betekenis. In deze blog nemen we je mee in de verschillen tussen de termen.

employer Branding: de identiteit van jouw werkgeversmerk

Employer branding draait om het opbouwen van een sterke reputatie als werkgever. Het omvat de interne en externe perceptie van jouw organisatie als een geweldige plek om te werken. Met employer branding bouw je aan een aantrekkelijke bedrijfscultuur, waarden en visie die talent aantrekken en huidige medewerkers betrokken houden. Het is het proces van het creëren en onderhouden van een aantrekkelijk werkgeversmerk. En draait om het creëren en versterken van een unieke identiteit voor jouw organisatie als werkgever. Het definiëren van de cultuur, waarden en visie die jouw bedrijf onderscheiden en aantrekkelijk maken voor potentiële kandidaten. Het opbouwen van een sterk werkgeversmerk dat invloed heeft op de gehele levenscyclus van een medewerker.

In-company training
In-company training

Recruitmentmarketing: Jouw talentenaanbod in de schijnwerpers

Recruitmentmarketing is het proces van het werven van nieuwe werknemers. Het ‘verkopen’ van je organisatie aan potentiële kandidaten. Gerichte campagnes en strategieën bedenken, ontwikkelen en uitvoeren om talent te bereiken, te boeien en te converteren. Het draait om het creëren van aantrekkelijke content, het gebruik van sociale media en andere kanalen om de juiste mensen aan te trekken en ze te overtuigen om voor jou te komen werken.

Arbeidsmarktcommunicatie: het gesprek over jouw werkplek

Arbeidsmarktcommunicatie heeft een bredere scope en omvat alle communicatie die jouw organisatie voert met betrekking tot werk en carrièremogelijkheden. Dit omvat niet alleen werving, maar ook interne en externe communicatie over ontwikkeling, cultuur, bedrijfsprestaties en meer. Het doel is om een positieve indruk te creëren en te behouden in de ogen van potentiële kandidaten, huidige medewerkers en zelfs het algemene publiek. Het verspreiden van relevante boodschappen via verschillende kanalen om het juiste talent aan te trekken en te behouden.

In-company training

Het onderlinge verband

Hoewel deze begrippen hun eigen doelen en aanpak hebben, werken ze het beste samen. Een sterk werkgeversmerk (employer branding) legt de basis voor effectieve recruitmentmarketing en vormt de basis van effectieve arbeidsmarktcommunicatie. Recruitmentmarketing zorgt ervoor dat jouw aantrekkelijke werkgeversmerk de juiste doelgroep bereikt. Arbeidsmarktcommunicatie zorgt ervoor dat jouw verhaal consistent en positief wordt gecommuniceerd. Het werkgeversmerk bepaalt hoe jouw organisatie wordt gepresenteerd in alle communicatie-inspanningen, inclusief werving.

     

    Conclusie

    Employer branding richt zich op het opbouwen van een authentieke en aantrekkelijke werkgeversidentiteit. Arbeidsmarktcommunicatie is de communicatiestrategie die wordt ingezet om deze werkgeversidentiteit te verspreiden en talent aan te trekken. Recruitmentmarketing is de actieve inzet van marketingtechnieken om jouw boodschappen op een gerichte manier naar de juiste doelgroep te brengen.

    goed werkgeverschap?
    Neem contact op!

    Wil je meer informatie, een offerte ontvangen of graag een afspraak inplannen voor een training? Vul onderstaand formulier en er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

    4 + 7 =

    Chat openen
    1
    Scan de code
    Hallo 👋
    Waarmee kan ik je helpen?